söndag 19 december 2010

New Orleans

Sitter i skrivande stund på Louis Armstrong Airport i New Orleans i väntan på planet som skall ta mig ner till Miami. Ska försöka slagga lite här då planet inte går förrän om sex timmar, ett major problem är dock snubben som sitter 30cm till vänster om mig, snacka om välsmort munläder! Han verkligen vägrar vara tyst och han vill svingärna att han och jag ska ta en taxi in till stan och gå ut en sväng innan vi åker, hittills har vi bockat av samtalsämnen som Tanzanias inrikespolitik och vikten av produktdemonstration i jobbet som säljare - han har dessutom visat mig massa videos på typ alla i hans familj. Han superdiggar Sverige också, allting är i princip perfekt med Sverige förutom det fundamentala problemet att vi släpper in somalier i Sverige. I Tanzania har man tydligen bestämt sig för att göra sig av med somalierna, man har utfärdat nån form av "license to kill". Riktig glidare den här snubben.

Men, dagarna i New Orleans har varit hur grymma som helst. Anlände i onsdags kväll och gjorde väl inte så mycket den kvällen, rekade kvarteret typ. Torsdagen spenderades till att knalla runt en massa (vilket jag alla dagar iofs). Började med the Garden district vilket är en del av staden med en massa riktigt sjysst hus och jag antar att de lite mer välställda bor där. Rörde mig sedan vidare till the French quarter vilket är den coola delen av New Orleans och det är väl kanske lite det man tänker på när man tänker på New Orleans. Väl tillbaka på hostellet hade snubben som jobbade i receptionen styrt ihop nån spontanfest då han var rätt uttråkad, tror det flesta som bodde på hostellet var med så det var nice och vi var ett gäng som senare gick ut. Hängde mest med ett par australienska snubbar som var rätt sköna. Vi drog till Bourbon street - vilket är typ huvudgatan i the French quarter - och pub/klubb hoppade lite. Var sjukt mycket folk ute trots att det var torsdag, här stänger barerna när dom känner för det också så det blev riktigt sent. På vägen hem knyckte jag med mig lite sjyssta Mardi Gras halsband också så såg ut som en riktig New Orleans snubbe. Den sena hemkomsten i kombination med en hyffsad mängd öl resulterade i den lite dråpliga situationen att jag somnade typ sittandes ute i hostellets gemensamma rum. Tydligen hade en av tjejerna som bodde där typ kickat till mig lite på morgonen vilket endast ledde till att jag "tippade över" och blev liggandes som ett streck på golvet. Där blev jag kvar till typ 10.30 och då hade alla människor redan käkat frukost och grejer i det rummet och liksom klivit över mig.

Var lite trött på förmiddagen men det botades med ett par mils promenad runt i stan. Besökte även en andra världskrigs museum vilket var rätt nice. Det var sådär alldeles lagom ansträngande. Annars gled jag mest runt i the French quarter och mös. På kvällen beslutade vi oss för att dra till Frenchmen, en gata som är lite mer jazzig och lite mindre klubbig än bourbon street. Det är även lite mindre turister och lite mer locals så det var sjysst. New Orleans är ju en riktig musikstad så det kändes som en ganska sund idé att dra till nåt skönt jazzigt hak. Första bandet vi såg var en riktig härlig sammansättning av gamla rävar, konstaterade att det skulle vara riktigt nice att lira i ett band när man är typ 70. Men jag kanske borde börja spela nånting snart, tror det kan bli svårt att komma igång när man passerat 60 strecket. Vi såg i alla fall lite olika band spela och vi kryssade runt bland lite olika ställen. En tjej i gänget var inte 21 så på ett ställe fick hon inte komma in och det triggade ett sånt sjukt mission impossible mode hos alla. Vi stod säkert  40 minuter och tisslade och tasslade om hur vi skulle kunna "lura iväg vakten" eller liksom gömma henne mitt bland oss - lite trojansk häst tänk. Eftersom vakten stod typ 40 centimeter ifrån oss hörde han ju allting och till slut sa han bara att vi kunde knalla in - soft. Kvällens sjukaste grej hände på efterfesten. Eller hände och hände, det var en sån sjukt skum snubbe där. Ingen av oss hade sett honom men började väl små snacka med honom och upptäckte att han var by far den mest nervösa och typ ryckiga människa jag träffat. Han var helt hopplös att prata med. Men, det han väl sa var rätt skumt. Han sa rakt ut att han var helt värdelös på att interagera med andra människor och han bad hela tiden om ursäkt för att han inte var nå rolig och att ingen gillade att prata med honom. Han nämnde även att han bott i 27 stater (tror jag det var) men att han aldrig haft en ena kompis i hela sitt liv och att alla han träffade typ hatade honom. Började bli lite oskön stämning redan här men sen nämnde han att han fått stryk för några veckor sedan och att han precis har köpt en pistol så nästa gång någon försöker skulle han skjuta ihjäl dom. Han blev typ rätt aggressiv när han pratade om det också så alla vi bara kollade på varann och bara väntade på att han skulla balla ur och rycka fram Berettan. Men, det gjorde han inte. Han lugnade sig lite när alla vi addade honom på Facebook =) Men det var ju rätt spännande som sagt.

På lördagen kollade jag in the Superdome, det ställe där man typ skyddade sig under Katrina. Annars blev det mer klassisk sightseeing och skönt New Orleans häng. På kvällen hade jag verkligen för avsikt att bara hänga hemma och göra ingenting. Men ångrade mig typ vid 11 rycket och slöt upp med en australiensare och en snubbe från London. Började med lite live jazz på Frenchmen innan vi drog vidare till bourbon street. Australiensaren hade tydligen träffat någon tjej kvällen innan som han var lite taggad på att se igen, enligt henne själv skulle hon dessutom vara på en "sjysst klubb" tog en taxi dit. För det första visade det sig att det var långt borta utav bara helvete. För det andra var det ett as grisigt ställe för Goth klädda tonåringar och en och annan superalkad gubbe. För det tredje såg tjejen inte alls bra ut så australiensaren fick snyggt pröjsa taxin därifrån. Det var förmodligen topp 5 av skumma klubbar jag vart på. Men efter det var det bättre i alla fall, vi körde på säkra kort på bourbon street. Men måste ändå berätta om en oerhört random grej som hände senare. På det sista stället vi var på sprang vi på nån local tjej, vet inte riktigt hur men vi hängde ett tag och innan jag skulle röra mig hemåt ville jag dra en burgare och hon skulle också käka. Efter att ha surrat om allt möjligt börjar hon typ fråga om vart jag bor och sådär, efter att deklarerat min civilstatus och så vidare trodde jag att var var off teh hook så att säga. Då droppar hon bomben "It's not even that expensive" (eller nått i den stilen). Jag har alltså spenderat mina sista party timmar i New Orleans med en hora. Riktigt skumt. Fast det blir typ lite värre. Hon hade tappat sin handväska också och hon typ pratade om hur jobbigt det var med det. Så hon fick låna min mobil och ringa hennes Pimp för att be om skjuts, så nu har jag ett pimp nummer på mobilen! Var lite orolig där ett tag att pimpen skulle dyka upp och vara fly förbannad över att jag ödslat hennes tid med att käka burgare. FYI, hennes "namn" var heaven - classic.  När jag lommade hemmåt i raskt takt råkade jag ut för en annan typsikt filmscen. När jag var typ 50 meter från mitt hostell och trodde jag var safe så gick jag i ett område som var rätt mörkt. Oturligt nog så saknades det där ett brunslock, det var bara ett hål i backen lagom stort för att hela mitt ben skulle få plats. Jag bara dråsade i backen =) Hur ofta händer det liksom, typ ramla ner i en gatubrunn.

Under söndagen blev det lite mer sighseeing och sådär, the usual. Känner att proportionen fest/sightseeing i detta inlägg är lite ojämnt. Men det är helt enkelt roligare att skriva om utekvällar än om hur sjyssta husen är eller vilket gott Cajun käk och mumsade i mig. Men New Orleans var i alla fall en helt grym stad, verkligen annorlunda från allt jag besökt tidigare. Riktigt glad att jag åkte hit, hade inte alls förväntat mig att det skulle bli så mycket utgångar som det blev nu men det var nice och ledde ju till några roliga äventyr. Ska väl försöka få nån timmes sömn nu innan Miami hägrar.

Ching!

/S

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar